این مطلب به روز خواهد شد. ویجی دی ال
کنسول PS5 “پلی استیشن 5” در تعطیلات سال 2020 به صورت رسمی به بازار عرضه میشود.
خبر پنجم “17 دی 98”
ویژگیهای پلیاستیشن ۵:
?فناوری گرافیکی Ray Tracing
?درایو Ultra HD Blu-ray
?سیستم صوتی سهبعدی
?حافظه پرسرعت SSD
?تکنولوژی هپتیک (بازخورد لمسی)
خبر چهارم
کنسول پلی استیشن 5 از قابلیت Backwards Compatible پشتیبانی میکند
به نظر میرسد که برنامههایی برای پشتیبانی کنسول پلی استیشن 5 از قابلیت Backwards Compatible در جریان است؛ زیرا کمپانی سونی (SONY) بهتازگی تأیید کرده است که هنوز هم به دنبال این ویژگی است و میخواهد در کنسول نسل بعدی خود یعنی «پلی استیشن 5» این قابلیت را لحاظ کند.
در سالهای اخیر در صنعت بازیهای ویدئویی قدمهای بزرگی رو به جلو برداشته شده است. یکی از این قدمهای بزرگ پشتیبانی کنسولهای جدید از عناوین نسلهای گذشته است. سازندگان کنسول در قالب ویژگی جدیدی با نام Backwards Compatible توانستهاند دیوارهای میان هر نسل را بردارند و عناوین گذشته را بار دیگر در کنسولهای نسل حاضر ارائه دهند.
شرکت مایکروسافت (Microsoft) بهتازگی اعلام کرده است که کنسول نسل بعدی این شرکت که با نام رمز Project Scarlett شناخته میشود؛ از بازیهای سه نسل گذشته یعنی بازیهای کنسولهای ایکس باکس ، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان پشتیبانی خواهد کرد. در همین راستا ، شرکت سونی (SONY) هم اعلام کرده است که خواستار لحاظ این ویژگی در کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی استیشن 5 است و میخواهد این کنسول ، از تمام عناوین نسلهای گذشتۀ پلی استیشن پشتیبانی کند.
هر دو شرکت «مایکروسافت» و «سونی» در تلاش هستند تا قابلیتهای جدید و پرکاربردی را به کنسولهای نسل بعدی خود اضافه کنند و همچنین عناوین جدیدی را هم در نسل نهم بازیهای ویدئویی ارائه دهند. باید تا زمستان سال آینده منتظر بمانیم و ببینیم نسل جدید بازیهای ویدئویی چگونه شروع خواهد شد و چه بازخوردهایی خواهد داشت.
خبر سوم
روز گذشته شرکت سونی جزئیاتی درخصوص کنسول PS5 “پلی استیشن 5”و بازه زمانی عرضه آن به اشتراک گذاشت. در کنار انتشار اطلاعاتی پیرامون کنترلر آن که شامل قابلیتهایی نظیر بازخورد لمسی و میزان حساسیت تریگرها میشود به این نکته برجسته کنسول نسل بعدی سونی اشاره شد که اجازه میدهد پلیرها هر بخش از بازی را که میخواهند تجربه کنند نصب کنند.
همانطور که همه ما میدانیم در نسل فعلی، بازیها باید در اندازههای بسیار حجیم نصب شوند به طوری که در انتهای نسل شاهد عرضه بازیهایی با حجم بیشتر از صد گیگابایت هستیم. اگرچه هنوز مشخص نشده ظرفیت حافظه SSD کنسول PlayStation 5 “پلی استیشن 5”چقدر است اما به گفته شرکت سونی، آنها از سیستم جدیدی برای ذخیرهسازی اطلاعات روی این کنسول استفاده میکنند که مارک سرنی طراح ارشد این کنسول آن را اینگونه توضیح میدهد که “به جای عرضه اطلاعات در قطعات بسیار بزرگی از آنها، ما قابلیت دسترسی به صورت ریز ساحتار را فراهم کردهایم.”
پیتر رابین نویسنده مطلب منتشر شده توسط وبسایت Wired که حاوی اطلاعات جدید PS5 بوده میگوید گفته مارک سرنی میتواند بدین معنی باشد که پلیر میتواند در ابتدا تنها بخش چندنفره را نصب کرده و بخش تکنفره را زمانی دیگر نصب کند. یا اینکه میتواند ابتدا کل بازی را نصب کرده و پس از به اتمام رساندن بخش تکنفره، آن را نصب کند. این قابلیتها به لطف بازنگری اساسی صورت گرفته در رابط کاربری کنسول PS5 است که جزئیات آن به شرح زیر است:
اگرچه اجرا بازیها بسیار سریع صورت میگیرد ما نمیخواهیم پلیرها تنها برای اینکه ببینند مثلا در بخش چندنفره چه وضعیتی وجود دارد بازی را اجرا کنند. سرورهای بازی چندنفره مجموعهای از فعالیتهای قابل ملحق شدن برای کنسول را فراهم میکند. بخش تکنفره بازیها اطلاعاتی را ارائه میکند که برای مثال شما چه ماموریتهایی را میتوانید انجام دهید و یا به واسطه انجام آنها چه پاداشهایی دریافت خواهید کرد. تمامی این انتخابها در رابط کاربری در دسترس بوده و شما به عنوان پلیر سریعا میتوانید هر کاری را که میخواهید انجام دهید.
خبر دوم
در حالی که دیروز شرکت Sony همراه با انتشار اطلاعاتی مختلف به صورت رسمی اعلام کرد که کنسول PS5 “پلی استیشن 5” در تعطیلات سال 2020 عرضه خواهد شد، هنوز سوالات بسیاری پیرامون این محصول وجود دارد. بله و خب مطمئنا یکی از این سوالها درمورد قابلیت Backward کنسولِ PS5 و توانایی اجرای بازیهای PS4 است. و با اینکه پیش از این تایید شده بود این ویژگی در PS5 در دسترس خواهد بود، بنابر گزارشات اخیر به نظر میرسد روند توسعه آن هنوز کامل نشده است.
بنابر گفتههایی یکی از مسئولین Sony به وبسایت Famitsu وجود قبالیت Backward هنوز به صورت کامل و 100 درصد قطعی نیست ولی این شرکت در تلاش است تا با کنسول جدیدِ خود این ویژگی را در دسترس کاربران قرار دهد.
“تیم توسعهی ما هماکنون به سختی در تلاش است تا قابلیت Backward با بازیهای PS4 را به صورت کامل و 100 درصدی عملی کند. لطفا تا انتشار اطلاعات بیشتر در این مورد صبور باشید.”
اگر به یاد داشته باشید چند ماه پیش یکی از مسئولین مهم و اجرایی Sony یعنی “مارک سرنی” به صورت عمومی اعلام کرد که PS5 معماریـی شبیه به PS4 داشته و از همین رو از قابلیت Backwards Compatibility نیز پشتیبانی خواهد کرد. مشخصا از آن زمان این ویژگی در دست توسعه و طراحی بوده ولی هنوز مشخص نیست که آیا در زمان عرضهی PS5 شاهد آن خواهیم بود یا نه!
خبر اول
به نقل از بلاگ رسمی پلیاستیشن، چندی پیش “جیم رایان”، رئیس بخش پلیاستیشن سونی، یک به روز رسانی جامع در مورد کنسول نسل بعدی سونی منتشر کرد که در ادامه این به روز رسانی را میخوانید:
ما در آوریل گذشته از کنسول نسل بعدی خود رونمایی کردیم و اطلاعاتی از آن به اشتراک گذاشتیم و من میدانم با اطلاعات بیشتر هیجان زدهتر خواهید شد چرا که این آینده گیمینگ است. امروز مفتخرم که اعلام کنم نسل بعدی کنسول ما Playstation 5 نام خواهد داشت و برای تعطیلات 2020 برنامه ریزی شده تا به موقع در دسترس بازیکنان قرار گیرد.
شاید این به روز رسانی شامل سورپرایز بزرگی نشود اما ما میخواستیم همان مواردی که شک برانگیز بود را برای طرفداران پلیاستیشن تایید کنیم.
چیز دیگری که من در مورد آن بسیار هیجانزده هستم، پیش نمایشی از کنترلر جدید میباشد که به همراه PS5 روانه بازار خواهد شد. یکی از اهداف ما برای نسل بعد این است که بیشتر در بازیهای ویدیویی غرق شوید و احساسات بهتر به شما منتقل شوند و در مورد کنترلر جدید باید بگویم که توانستیم غوطهوری بیشتری در صنعت گیم را برای شما به ارمغان بیاوریم.
به همین دلیل، دو نوآوری جدید در کنترلر PS5 دیده میشود. اولین نوآوری این است که تکنولوژی بازخورد هاپتیکی را جایگزین لرزش کنترلر کردهایم. با تکنولوژی هاپتیک، شما بازخوردهای متفاوت و زیادی را در شرایط مختلف دریافت خواهید کرد، مثلا برخورد به یک دیوار در یک بازی مسابقهای بسیار متفاوت خواهد بود نسبت تکل زدن در فوتبال. حتی قدم زدن در یک چمنزار نسبت به تقلا کردن برای ردن شدن از یک باتلاق بسیار متفاوت خواهد بود.
دومین نوآوری چیزی است که به آن “تریگرهای تطبیقی” میگوییم، این تکنولوژیای است که به “تریگرهای L2/R2” اضافه شده است. سازندگان بازیها حالا میتوانند مقاومت این تریگرها را مشخص و برنامهریزی کنند تا احساس واقعیتر به بازیکن القا شود، به عنوان مثال زمانی که با تیر و کمان کار میکنید و یا این که یک بازی مسابقهای آف-رود را تجربه میکند احساس لامسه متفاوت خواهد بود.
ترکیب این تکنولوژی با ویژگیهای بازخورد هاپتیکی، باعث میشود احساس رفتارها و کارهای مختلفی که در بازیها انجام میدهید به بهترین شکل و قویتر حالت ممکن به بازیکن القا شود. برخی سازندگان بازیها کنترلر جدید را دریافت کردهاند و ما نمیتوانیم برای شنیدن بازخوردهای آنها صبر کنیم چرا که میشود خلاقیتهای مختلفی را در مورد آنها اجرا کرد.
به روز رسانی:
وبسایت Wired در گزارش خود تایید کرد که بازی Gran Turismo Sport بر روی کیت توسعهی PS5 قابل اجراست و این احتمال میرود تا این بازی یکی از عناوین زمان لانچ PS5 باشد. همچنین، کیت توسعهی PS5 و کنترلر این کنسول که احتمالا Dualshockers 5 نام دارد برای استودیوهای مختلف فرستاده شده است.
همچنین، PS5 “پلی استیشن 5” از ویژگی Ray Tracing بر پایهی سختافزار پشتیبانی میکند.
از ویژگیهای جالب دیگری که در Wired به آنها اشاره شده است، آزادی انتخاب در نصب بخشهای مختلف یک بازی میباشد. علاوه بر سریعتر شدن عملیات نصب و همچنین استفاده از دیسکهای 100 گیگاباتی اینبار بازیکنان میتوانند پس از انجام بخش تک نفره، این قسمت از بازی را پاک کنند و فقط بخش چند نفره را برای تجربه نگه دارد و یا برعکس. به این شکل میتوان فضای آزاد زیادی را نگه داشت.
مورد دیگری که دستخوش تغییرات اساسی شده است، رابط کاربری پلیاستیشن میباشد. قبل از این برای دیدن فعالیتهای اخیر بازیکنان میبایست وارد بازی شوید و حالتی پویا وجود نداشت اما این بار همین که بر روی صفحه Home باشید، توانایی گذر بر موراد مختلفی را خواهید داشت و همچنین اطلاعات زیادی از دوستان،بخش چندنفره بازیها و حتی بخش تک نفره دریافت خواهید کرد.
از طرفی Bluepoint Games نیز کار بر روی یک پروژه بزرگ برای PS5 را تایید کرد که علاوه بر تاثیرات زیاد SSD بر روی کیفیت باور نکردنی آن، به کنترلر و استفاده از پتانسیلهای تازه آن نیز اشاره شده است.
اطلاعات هیجانانگیز زیادی در مورد PS5 داریم که در سال پیش رو آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، ما همچنان بازیهای بزرگی برای PS4 تدارک دیدهایم، عنوانی مانند The Last of Us 2 ،Ghost of tsushima و Death Stranding. من از تمامی طرفداران پلیاستیشن تشکر میکنم برای این که در این مسیر با ما همراه هستند.
ارسال دیدگاه